El "Per què" del nas vermell

Per què els pallassos portem  NAS VERMELL 


A les memòries de ELS FRATELLINI (Les Fratellini, histoire de trois clowns recueillie par Pierre Mariel. Editions L'Ile de France, Paris 1923, 12x19cm, broché.) es dona a conèixer el naixement de“l’August” .
  Una nit de l’any 1864 , un  “écuyer “ (persona  que munta a cavall i fa exercicis eqüestres )  anglès, va anar a petar de nassos a terra en sortir a pista a on tot just acabava d'entrar corrents . Es deia Tom Belling , era famós per la seva afició a les begudes alcoholiques. Entenent que la seva caiguda per causa del seu estat d'embriaguesa, i admirats per l'efecte còmic de la singular aterrada de cara sobre la pista del circ, uns companys bromistes varen exclamar: August! August! August!...
  En Tom Belling es va aixecar del terra i va quedar-se mirant en vers el públic , tot rient. En veure la fatxa desabillada i com li havia quedat el nas envermellit tot l'auditori va esclatar en una gran riallada, tot i corejant :...Auguuust! ...Auguuust!....


  Però aquell ximplet no ho era pas tant com la gent suposava i al dia següent va deixar la indumentària de majordom de pista i es va posar una de mòlt més ample agafada d’un col·lega. Es va repintar tot el nas amb vermelló i així vestit d’una manera estrafolària , i totalment sobri, va sortir a la pista ensopegant contínuament i rebent a pleret les bufetades que li ensopegaven els companys , amb la consegüent profusió de riallades del públic.
     I així va ser com va néixer “l’AUGUST”, el rol de pallasso beneit, tanoca, entremaliat i ximplet...del nas vermell.




Altres versions similars:

Renz Circus al 1898
....Tom Belling va inventar un nou personatge de pallasso en la dècada de 1860. Ni tan sols era un pallasso quan ho va fer. Tom era un genet de cavalls en el Renz CIRCUS a Alemanya. Un dia va caure mentre feia una pirueta fàcil. El Sr. Renz,  cap del circ , el va treure de l’espectacle per un mes. Clausurat al vestidor, Tom va començar a fer “pallassades”. Es va posar la roba d'un nen fermada cap enrere. Algú va li va donar una perruca i va lligar els seus llargs rínxols darrere del seu cap. Un altre intèrpret li va oferir de sortir al seu costat.
Tom es va escapolir. Semblava com si estigués anant i venint al mateix temps. Tot d'una es va trobar amb el seu cap. Tom va anar-se'n depressa. El seu cap el va perseguir fins que van entrar a la pista on s’estava fent l’espectacle. Tom va ensopegar i va caure de cap dins l'anell. El públic va rugir, pensant que era part de l'espectacle. Auguste, Auguste! ( ¿...?sembla ser que volia dir TONTO, pero això no queda clar).
 Finalment, quan va ser fora pista, el cap l’estava esperant, i rient. Va fer de Tom un pallasso en el pròxim xou. Tom Belling es va convertir en la primer Auguste, el pallasso inventat per error.


......Tambè hi ha una història àmpliament comentada dels orígens del pallasso Auguste . Un acròbata (?) nord-americà anomenat Tom Belling estava actuant amb un circ a Alemanya en 1869. Confinat al seu camerino com a sanció per fallar en els seus trucs,es va dedicar a entretenir els seus amics, posant-se roba per ridiculitzar al gerent de l'empresa. El gerent de sobte va entrar a l'habitació i Belling es va posar a córrer, acabant a la sorra del circ a on va caure sobre el cercle de la pista. El públic va riure i va cridar 'auguste! ", Que en alemany significa ximple. El director va ordenar a Belling continuar apareixent en l'espectacle com l'Auguste. 



vegeu també:


Els Fratellini